Cintakan Al-Quran, Cikgu Bahasa Korea Daniel Chae Sudah 3 Bulan Peluk Islam

Guru bahasa Korea di sebuah akademi di Seoul, Korea Selatan, Chae Han Joo mendapat perhatian ramai apabila dia memeluk agama Islam 3 bulan lalu. Pada mulanya, Han Joo atau nama Islamnya Daniel hanya sekadar youtuber Korea yang menggunakan platform tersebut untuk berlatih bercakap bahasa Perancis saja.

Namun, selepas dikesan sebagai seorang Mualaf baru, Daniel atau nama ringkasannya dalam saluran youtube miliknya iaitu Dani Boy disaran warganet untuk membuat isi kandungan tentang Islam. Bagaimanapun, cadangan tersebut ditolak Daniel secara baik kerana mahu menggunakan saluran tersebut platform bertukar bahasa dan budaya sahaja.



“Tatkala ini, saya tidak akan membuat content Islam di youtube saya. Fokus saya lebih kepada bahasa Perancis. Saya juga lebih banyak cakap Perancis berbanding English kerana saya sedang belajar bahasa Perancis dan akan menghadapi peperiksaan November ini,” ujarnya.

Bagaimanapun, Daniel akan melayan sesiapa saja yang curiga tentang kehidupan Islamnya secara anda menghantarkan mesej di Instagram peribadinya iaitu @Danidani.daniboy.

Bercerita mengenai minatnya untuk memeluk Islam, segalanya bermula selepas dia mengenali seorang wanita dari Perancis. Sewaktu berkenalan dengan wanita tersebut, Daniel sedang menjalankan tanggungjawab kepada negara Korea iaitu menjalani latihan khidmat ketenteraan.

Pada mulanya wanita yang menjadi kawan baiknya itu takut untuk bercerita tentang Islam. Namun, selepas Daniel dapat tahu, jejaka tubuh tegap ini terus terpikat dan ingin tahu banyak tentang Islam.

Daniel jatuh cinta dengan Al-Quran sekaligus mendorong dia untuk berhijrah menjadi jejaka muslim. Malah, Daniel gemar solat lima waktu walaupun tahu ada yang menganggap Solat 5 waktu itu sukar dilaksanakan setiap hari.

Mengakui perangai dan sikapnya berubah selepas memeluk Islam, Daniel berasa beruntung kerana dengan solat 5 waktu, dia berpeluang untuk berjumpa Allah setiap hari selama 5 kali. Ianya peluang yang banyak dan menjadikan lebih bersedia menghadapi hari kematian.


Untuk ketahui lebih kisah hidup Islam Daniel, anda boleh menonton video Daniel bersama Daud Kim. Dalam video tersebut, Daniel bercerita lebih terperinci tentang dirinya sebagai seorang mualaf.