Perut Kempis Tak Bermakna Bebas Obesiti! Ini Cara Atasi Lemak Usus

Lemak usus merujuk kepada ruang kosong antara organ dan lemak yang terkumpul di dalam perut. Lemak usus tidak dapat dilihat di luar walaupun ia bertimbun banyak. Atas sebab ini, walaupun orang yang seolah-olah kempis boleh mempunyai banyak lemak visceral. Seperti obesiti yang ketara, lemak visceral mempunyai kesan buruk pada badan.

Lemak yang lebih visceral membina tekanan darah yang lebih tinggi dan gula darah  semakin tinggi ke tahap triglycerides. Apabila kolesterol membina dalam darah, risiko sindrom metabolik, seperti hiperlipidemia dan diabetes, meningkat. Jika dibiarkan, ia akhirnya boleh menjadi lebih sempit dan meningkatkan arteriosklerosis tersumbat, penyakit jantung (anaphobia, infaction miokard).

FOTO OLEH STUDIO MUSE

Tabiat makan adalah sangat penting untuk pengurusan lemak visceral. Lemak usus membina dengan mudah dalam badan kita apabila pengambilan kalori adalah tinggi. Apa yang anda makan juga penting. Semakin banyak daging merah dan makanan tinggi lemak yang anda makan, lebih banyak lemak visceral yang anda ada. Ia juga tidak baik untuk di  panggang atau daging goreng dengan kandungan lemak yang tinggi pada api. Jika anda perlu mengurangkan lemak viseral, lebih baik merebus daging dan menambah banyak sayur-sayuran seperti bawang merah dan bawang putih.

Buah-buahan dan sayur-sayuran sudah tentu baik. Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan antioksida yang menghalang kerosakan badan dan penuaan. Lobak merah, brokoli  dan labu sangat berkesan dalam mengurangkan lemak visceral. Sayur-sayuran ini kaya dengan kasotena beta, magnesium, dan serat. Ia juga membantu mengawal rahsia insulin yang mengawal gula dalam darah.

FOTO OLEH STUDIO MUSE


Bijirin penuh juga bagus. Bijirin penuh yang tidak halus tetapi hanya dikupas jauh lebih berkesan dalam mengurangkan lemak visceral daripada makan nasi halus. Menurut maklumat makanan daripada Institut Penyelidikan Pertanian Korea, beras perang bercambah mengandungi tiga kali ganda lebih banyak serat, lima kali ganda lebih banyak kalsium dan lima kali ganda lebih banyak vitamin daripada beras putih. Ia juga membantu membuang lemak dalaman dengan menurunkan tahap insulin.

Oat sangat kaya dengan beta-glucan, yang merendahkan kolesterol. Ini adalah kerana 80% asid lemak dalam oat adalah asid lemak tak tepu. Oat adalah baik untuk mengurangkan lemak viseral dan membantu mencegah dan menguruskan diabetes.

FOTO OLEH STUDIO MUSE


Untuk mengurangkan lemak viseral, tabiat senaman serta tabiat makan adalah penting. Lemak usus adalah lemak yang membina antara organ-organ utama perut. Senaman sengit intensiti tinggi diketahui untuk membantu kehilangan lemak visceral. Jika senaman berintensiti tinggi membebankan, senaman berjalan selang adalah disyorkan. Ia adalah kaedah mengulangi selang berjalan perlahan-lahan selama 2 hingga 3 minit selepas berjalan pantas selama 1 hingga 2 minit.